EINDRAPPORT 2016

Samen Leren: 10 oplossingen voor het beroepsonderwijs van de toekomst

Contactpersoon

Femke Cnossen
f.cnossen@nationale-denktank.nl

Bertram Loth
b.loth@nationale-denktank.nl

hackjeles.nl

Het Eindrapport 2016 offline lezen?

HACK JE LES

Stel je eens voor, dat je alles waar je in jouw opleiding tegenaan loopt en alle frustraties die je ervaart, bespreekbaar kunt maken. En dat hier vervolgens ook echt iets mee gedaan wordt. Als student deel ik mijn mening over mijn opleiding met medestudenten en heel soms met mijn coach, maar voel ik mij niet geroepen om dit vervolgens met docenten of in een studentenraad te bespreken. Hack Je Les (#LES) vind ik zo goed, omdat je door de ‘gehackte les’ op een laagdrempelige manier betrokken wordt in het proces van kwaliteitsverbetering. Doordat het door een extern iemand wordt geleid, is het voor studenten ook gemakkelijker om open en eerlijk te zijn over het door hun gevolgde onderwijs. Daarnaast leer je als student verantwoordelijkheid te nemen. Onderwijs vormgeven doe je samen en #LES is een mooie manier om dit proces in gang te zetten.

Laura van der Werff, Verpleegkunde, Friesland College

Aanleiding

Studenten weten goed wat er schort aan hun eigen onderwijs. [1] Desondanks spreken zij dit zelden uit naar de schoolleiding, de docenten of hun eigen klasgenoten. Slechts weinig studenten voelen zich geroepen om actief mee te denken over schoolbeleid in de studentenraad. [2] Dit leidt ertoe dat studenten hun onvrede opkroppen en zich passief opstellen tegenover hun eigen onderwijs.

Oplossing

Hack Je Les (#LES) zorgt ervoor dat deze ontevredenheid wordt omgebogen naar een constructieve vorm, wanneer scholen #LES inschakelen. In een ‘gehackt’ lesuur bespreken twee coaches de problemen waar studenten tegenaan lopen, in de klas, met de docent. Vervolgens stellen de studenten én docent een actieplan op waarmee ze samen aan de slag gaan. Hun initiatieven worden gedeeld binnen de online community van #LES om ook andere scholen te inspireren.

Impact

Studenten nemen een actieve houding aan en nemen eigenaarschap over hun eigen onderwijs. Tegelijkertijd kunnen zij van onderop innovatie stimuleren binnen onderwijsinstellingen. Studenten en docenten raken zo meer betrokken bij hun opleiding en opleidingsinstelling.

Gezocht

We zijn op zoek naar onderwijsinstellingen die Hack Je Les willen inzetten om studenten te betrekken bij het verbeteren van hun onderwijs. We zoeken hiervoor altijd naar een manier die het beste past bij de onderwijsinstelling: zo kunnen wij lessen hacken, trainingen geven om anderen lessen te leren hacken of op een andere manier de stem van de student sterker laten terugkomen in onderwijsvernieuwing.

[1] Van de mbo-studenten oordeelt bijvoorbeeld 46 procent niet positief over zijn/haar lessen en is 52 procent niet positief over de loopbaanbegeleiding. Bron: Job Monitor (2016).
[2] 48 procent van de studenten wil niet actief meedenken over schoolbeleid en 45 procent weet niet eens of zijn of haar school een studenten- of deelnemersraad heeft. Bron: Job Monitor (2016).