Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Pers
  • Contact
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank

Denktank 2010

Zelf vertrouwen: adviezen aan publieke organisaties om de vertrouwensrelatie met burgers te verbeteren

HomeEindrapportAnalyseOplossingenDeelnemersPartners
Voorwoord

Hoe kunnen publieke instituties het vertrouwen terugwinnen

Het Eindrapport 2010 offline lezen?

Download PDF
Bestel boekje

Voorwoord

Opdracht

Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen in overheidsinstellingen, uitvoeringsorganisaties en bedrijven afneemt. Ook wetenschappelijke autoriteiten genieten geen vanzelfsprekend vertrouwen meer. Hoe kunnen publieke instituties het vertrouwen terugwinnen?

Adviezen

De DenkTank heeft zich met zijn oplossingen op twee domeinen gericht. Allereerst kan de interactie met burgers veel transparanter en pro-actiever. Daarnaast kan de interne organisatie van instanties verbeteren door de oriëntatie van intern naar extern te verschuiven: op de samenleving die, terwijl wetenschapper of rechter nog moet reageren, op internet vaak al lang haar woordje heeft gedaan.

Voor de wetenschap en het openbaar bestuur introduceerde de DenkTank de Digitale Voelspriet: een programma dat de gemoederen op internet peilt en zo vroegtijdig publieke zorgen signaleert, waarop men vervolgens adequaat kan reageren.

Ook voor de rechtelijke macht bedacht de DenkTank oplossingen om de communicatie te verbeteren en zo het vertrouwen te verhogen. In het Crime College bieden promovendi en masterstudenten leerlingen in het voortgezet onderwijs en MBO een prikkelende kennismaking met het rechtssysteem.

Voor de politie stelt de DenkTank een positieve mediacampagne voor. ‘Respect voor onze helden!’ is een antwoord op gezagondermijnende beelden van incidenten en negatieve uitlatingen die online circuleren.

Organisaties verder met de adviezen

Verschillende organisties zijn al met de adviezen aan de slag gegaan. Zo blaast de Nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit leven in de Digitale Voelspriet en is de mediacampagne ‘Respect voor onze helden!’ bij SIRE reeds doorgedrongen tot de strenge shortlist selectie voor komend jaar. Met grote pensioenfondsen heeft de DenkTank al plenair gesproken over zijn adviezen om informatie over pensioen duidelijker en transparanter maken.

Aandacht

Berichten over de adviezen en de eindpresentatie van de DenkTank verschenen in de Volkskrant, het NRC Handelsblad, de Pers en verschillende regionale en vakbladen. NRC Next had twee weken lang een column waarin iedere dag een andere oplossing van de DenkTank werd besproken.

Visie

Het Eindrapport 2010 offline lezen?

Download PDF
Bestel boekje

Visie

Aanleiding & onderzoeksvraag

Het Eindrapport 2010 offline lezen?

Download PDF
Bestel boekje

Aanleiding & onderzoeksvraag

Thema`s & leeswijzer

Het Eindrapport 2010 offline lezen?

Download PDF
Bestel boekje

Thema`s & leeswijzer

Aanbevelingen

Het Eindrapport 2010 offline lezen?

Download PDF
Bestel boekje

Aanbevelingen

Marloes

Deed mee als 27-jarige student International and European public law van de Universiteit van Tilburg.

Ashmita Krishna Sharma

Deed mee als 25-jarige student Financial Economics van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Koen Keepers

Deed mee als 24-jarige student Politicologie van de Universiteit van Amsterdam.

Michiel Jol

Deed mee als 23-jarige student Psychologie van de Universiteit Leiden.

Liesbeth Huisman

Deed mee als 28-jarige promovenda Theoretische Natuurkunde van de Universiteit Leiden.

Pleuni Hooijman

Deed mee als 23-jarige student Medical Natural Sciences van de Vrije Universiteit.

Remco

Deed mee als 22-jarige student Philosophy of Science van de London School of Economics and Political Science

Michiel de Haas

Deed mee als 23-jarige student Comparative History van de Universiteit Utrecht.

Celine Gaffel

Deed mee als 24-jarige student Sustainable Energy Technology van de Technische Universiteit Delft.

Zef Faassen

Deed mee als student strafrecht van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Roel

Deed mee als 24-jarige student Systems & Control van de Technsiche Universiteit Delft.

Hans de Boer

Deed mee als 23-jarige student European Economic Policy van de Universiteit van Maastricht.

Olivier Blauwhoff

Deed mee als 21-jarige student Organisational and Social Psychology van de London School of Economics

Rahman Abdelgabar

Deed mee als 24-jarige geneeskunde student van de Universiteit van Amsterdam.

Eva Alisic

Deed mee als 29-jarige psycholoog-onderzoeker van het UMC Utrecht.

Tomas

Deed mee als 25-jarige student Social Research van de Rijksuniversiteit Groningen.

Sanne de Vries

Deed mee als 22-jarige Market Research Analyst van Verve.

Ruben Spelier

Deed mee als 22-jarige student Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht.

Roderick Snellenberg

Deed mee als 25-jarige student Business Economics (Finance) van de Universiteit van Amsterdam.

Emilie Roell

Deed mee als 22-jarige student Cultural Anthropology & Development Sociology van de Universiteit Leiden.

Erik Roebroek

Deed mee als 22-jarige student Mechanical Engineering van de Technische Universiteit Eindhoven.

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • De Nationale DenkTank 2018

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

fatwinlili

© copyright 2018 nationale denktank - website door draad
Scroll naar bovenzijde
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.