Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Fonds
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

Nieuws

Kijkje in de keuken bij… Pacmed

20-05-2021

Door: Bruno Verdam

Wie terugbladert in de geschiedenis van de Nationale DenkTank, ziet Hidde Hovenkamp, Willem Herter & Wouter Kroese al een aantal jaar in de spotlights staan. In 2015 werd trotst vermeld dat de drie voormalige deelnemers (NDT’14) aan de slag zijn gegaan met het ‘enorme potentieel van big data’ om de zorg effectiever en efficiënter te maken. De eerste stappen zijn gemaakt: de jongens zijn gestart met hun eerste proof of concept en hebben al een heuse ‘vooraanstaande data-scientist’ bij het team betrokken. De naam? Pacmed. Nu, een paar jaar en een flink aantal awards later, zoals de Anthony Fokkerprijs en de Digital Impact Award 2018, is Pacmed, naast hét uithangbord van de Nationale DenkTank, een buitengewoon succesvol maatschappelijk georiënteerd bedrijf. Hoog tijd voor een gesprek met de drie mannen over verleden, heden en toekomst.

Foto: Cindy van Rees (voor Startup Guide)

Hoe gaat het met jullie?

Hidde: ‘Kort gezegd: heel erg goed. In 2014 waren we nog met zijn drieën en stonden we net pas in de startblokken. Inmiddels hebben we onze 60ste werknemer aangenomen en zijn we hier met ruim 30 man fulltime bezig om de zorg te vernieuwen.’

Wouter: ‘We hebben heel erg veel te danken aan de Nationale DenkTank. Dat is ons nu nog duidelijker geworden dan voorheen.’

Willem: ‘We hebben veel vertrouwen gekregen van partners, zeker in het begin. Onze affiliatie met de DenkTank heeft heel erg geholpen met enthousiasme creëren en straalt ook richting de partijen waarmee we samenwerken onze passie voor maatschappelijke impact uit. Bovendien helpt het enorm dat we tijdens de DenkTank vier maanden lang uitgebreid hebben kunnen bedenken hoe we Pacmed van maximale maatschappelijke waarde konden laten zijn.’

Over die maatschappelijke betrokkenheid: hoe vertaalt zich dat nu concreet in jullie werkwijze?

Willem: ‘Onze maatschappelijke betrokkenheid zit in ons DNA en vertaalt zich in de gebieden waarin we actief willen zijn. We willen alleen actief zijn in gebieden waarbij de nodige investering in onze technologie in proportie staat tot de waarde die we denken toe te kunnen voegen.’

Wouter: ‘Er zijn twee punten waarop we goed letten in onze werkwijze: ten eerste, we leveren geen ‘adviesjes’. We zijn geen advieskantoor dat vertrekt na een rapport. Wij implementeren onze oplossingen in en met de partners en blijven vervolgens continu onze producten verbeteren. Ten tweede: we houden in het product altijd rekening met niet alleen de zorgpartner, maar ook de patiënt: wat zijn de behoeftes? Hoe kunnen we de ervaring en zorg verbeteren? Het gaat ons niet alleen om het bedienen van onze klanten, maar ook om het sturen en verbeteren van de zorg als geheel.’

Hidde: ‘We hebben ook Pacmed Labs opgericht, onze R&D-afdeling, waarbij onze aandacht uitgaat naar het ontdekken en creëren van randvoorwaarden voor zorgvuldige en verantwoorde inzet van artificial intelligence in de zorg. Daarin werken we samen met de academie, en al het onderzoek dat eruit voortvloeit zal publiekelijk toegankelijk zijn. De eerste academische publicaties zijn al een feit!’

Werken jullie nog veel samen met de Nationale DenkTank?

Willem: ‘Mensen zeggen wel dat we hier een typische DenkTank-sfeer hebben. Op veel manieren proberen we de manier van werken en denken opgedaan tijdens onze deelname zoveel mogelijk te behouden bij Pacmed.’

Wouter: ‘Er werken nu – naast onszelf – ook andere oud-DenkTankers, en zelfs de allereerste McKinsey-begeleider maakt inmiddels deel uit van het team. We hopen dat dat in de toekomst alleen maar zal groeien. Daarnaast hebben we veel aan het netwerk, waarin we nuttige contacten opdoen met mensen met gelijksoortige maatschappelijke ambitie. Nogmaals: we hebben er veel aan te danken!’

Hoe kijken jullie nu naar de Nationale DenkTank?

Willem: ‘Het is erg leuk om te zien dat er de afgelopen tijd meer wordt geïnvesteerd in het alumninetwerk. Er zit daar enorm veel energie en het is mooi om te zien hoe mensen nog jaren na de ‘echte’ DenkTank actief blijven, bijvoorbeeld door middel van MiniDenkTanks. De kracht is dat ambitieuze, succesvolle jonge mensen met energie voor maatschappelijke impact worden gekoppeld aan elkaar en handvatten worden aangereikt om impact te maken.’

Wouter: ‘Ik hoor ook dat er meer wordt gekeken naar het begeleiden van de oplossingen na afloop, bijvoorbeeld door het Impactweekend, zodat de vrije val wat minder groot is. Het is goed dat er veel ruimte is voor ondernemerschap en impact en dat daar al in een vroeg stadium aandacht aan wordt besteed.’

Tot slot, jullie zelf: wat gaat de toekomst nog brengen? Kan het nog op?

Willem: ‘De grootte van het bedrijf Pacmed is meer middel dan een doel. Maar we hebben grote ambities: zo veel mogelijk patiënten helpen, zo goed mogelijk de zorg positief beïnvloeden en het veld zo veel mogelijk helpen deze complexe technologie daadwerkelijk op een duurzame manier van waarde te laten zijn voor de zorg. Het einde is nog niet in zicht.’

Hidde: ‘Onze producten richten zich nu voornamelijk op de intensive care en triage in de spoedzorg. Deze gebieden zijn erg geschikt voor onze technologie, maar we hebben veel ideeën over ziekenhuis-brede oplossingen. Daar valt nog op heel veel plekken het verschil te maken.’

Wouter: ‘Eerst willen we zorgen dat big data een structureel, integraal onderdeel wordt van de Nederlands zorg, en daar is nog een hoop werk te verrichten. Maar Europa is een logische eerstvolgende stap, zowel juridisch als qua cultuur en netwerk. Wie weet wat de toekomst zal brengen.’

Meer lezen over Pacmed?

  • Lees hier een artikel over Pacmed in de Volkskrant.
  • Ga naar de website van Pacmed.

Foto’s: Sabine van Wechem & Cindy van Ree (voor Startup Guide)

Gerelateerd nieuws

13 december 2022

Zaadzekerheid, vliegende ecologen en meetbaar natuurinclusief bouwen: zo komt Nederland de biodiversiteitscrisis te boven

19 oktober 2022

De Nationale DenkTank legt belangrijkste knelpunten bloot voor biodiversiteitsverlies- en herstel ervan

19 september 2022

Uitnodiging Expertforum Biodiversiteit

Nieuwsbrief

Onze laatste updates ook per e-mail ontvangen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2022

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
FacebookTwitterInstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
Interview met Ashmita (NDT’10) DenkTank-oplossing uitgelicht: LeerLevels (NDT’15)
Scroll naar bovenzijde
Cleantalk Pixel
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.