Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Fonds
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

DENKTANK 2016

Samen leren – 10 oplossingen voor het beroepsonderwijs van de toekomst

Home
Eindrapport
Analyse
Oplossingen
Deelnemers
Partners

Femke Cnossen

Bertram Loth

Hack Je Les

Stel je eens voor, dat je alles waar je in jouw opleiding tegenaan loopt en alle frustraties die je ervaart, bespreekbaar kunt maken. En dat hier vervolgens ook echt iets mee gedaan wordt. Als student deel ik mijn mening over mijn opleiding met medestudenten en heel soms met mijn coach, maar voel ik mij niet geroepen om dit vervolgens met docenten of in een studentenraad te bespreken. Hack Je Les (#LES) vind ik zo goed, omdat je door de ‘gehackte les’ op een laagdrempelige manier betrokken wordt in het proces van kwaliteitsverbetering. Doordat het door een extern iemand wordt geleid, is het voor studenten ook gemakkelijker om open en eerlijk te zijn over het door hun gevolgde onderwijs. Daarnaast leer je als student verantwoordelijkheid te nemen. Onderwijs vormgeven doe je samen en #LES is een mooie manier om dit proces in gang te zetten.

Laura van der Werff, Verpleegkunde, Friesland College

Aanleiding

Studenten weten goed wat er schort aan hun eigen onderwijs. [1] Desondanks spreken zij dit zelden uit naar de schoolleiding, de docenten of hun eigen klasgenoten. Slechts weinig studenten voelen zich geroepen om actief mee te denken over schoolbeleid in de studentenraad. [2] Dit leidt ertoe dat studenten hun onvrede opkroppen en zich passief opstellen tegenover hun eigen onderwijs.

Oplossing

Hack Je Les (#LES) zorgt ervoor dat deze ontevredenheid wordt omgebogen naar een constructieve vorm, wanneer scholen #LES inschakelen. In een ‘gehackt’ lesuur bespreken twee coaches de problemen waar studenten tegenaan lopen, in de klas, met de docent. Vervolgens stellen de studenten én docent een actieplan op waarmee ze samen aan de slag gaan. Hun initiatieven worden gedeeld binnen de online community van #LES om ook andere scholen te inspireren.

Impact

Studenten nemen een actieve houding aan en nemen eigenaarschap over hun eigen onderwijs. Tegelijkertijd kunnen zij van onderop innovatie stimuleren binnen onderwijsinstellingen. Studenten en docenten raken zo meer betrokken bij hun opleiding en opleidingsinstelling.

Gezocht

We zijn op zoek naar onderwijsinstellingen die Hack Je Les willen inzetten om studenten te betrekken bij het verbeteren van hun onderwijs. We zoeken hiervoor altijd naar een manier die het beste past bij de onderwijsinstelling: zo kunnen wij lessen hacken, trainingen geven om anderen lessen te leren hacken of op een andere manier de stem van de student sterker laten terugkomen in onderwijsvernieuwing.

[1] Van de mbo-studenten oordeelt bijvoorbeeld 46 procent niet positief over zijn/haar lessen en is 52 procent niet positief over de loopbaanbegeleiding. Bron: Job Monitor (2016).
[2] 48 procent van de studenten wil niet actief meedenken over schoolbeleid en 45 procent weet niet eens of zijn of haar school een studenten- of deelnemersraad heeft. Bron: Job Monitor (2016).

#DareToDream
Hack Je Les
Klaar voor de Start!
MBO-HAVO uitwisseling
Plan Je Money
Pre-Pabo
Samen Sterk
StagiAirport
Talent voor de Klas
WIJS onderWIJS

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2022

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
FacebookTwitterInstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
Scroll naar bovenzijde
Cleantalk Pixel
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.