Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Fonds
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

DENKTANK 2014

Big Data In Zicht: 10 oplossingen voor maatschappelijke impact met Big Data

Home
Eindrapport
Analyse
Oplossingen
Deelnemers
Partners

Rolien Sandelowsky

Hack je Hokje

2016: Het is 1 januari. Nina wordt wakker en begint het jaar vol goede moed. Ze neemt zich voor een dynamischer leven te gaan leiden en zich te oriënteren op de inspirerende wereld der cultuur. Ze opent haar laptop en klikt de browser aan. Hack je Hokje verschijnt in beeld en vraagt vanuit welk profiel Nina vandaag wil internetten.

Het programma stond nog ingesteld op een Californische voedselgoeroe, een kleine nasleep van de heftige decemberdagen. Vandaag kiest ze voor haar eigen profiel, maar schuift ze culturele en creatieve interesses omhoog. Nina opent Google en zoekt naar goede voornemens. In plaats van fitnessplannen en vermageringskuren vindt ze aanbiedingen voor de Museumjaarkaart, een cursus spiegelmozaïeken en een rondreis door Nepal.

Gerust zakt ze achterover en klikt verder. Het is het begin van een nieuw jaar met een kijkje in een nieuw leven.

Aanleiding

De meeste internetgebruikers (97 procent) gebruiken Google, terwijl 84 procent Google niet vertrouwt als het gaat over het gebruik van hun persoonlijke gegevens.1 Deze angst is niet volledig onterecht. Tijdens het surfen op het internet laten we een bulk aan data achter die gebruikt wordt voor het maken van persoonlijke gebruikersprofielen. De Google hits en advertenties worden daarop toegespitst. Deze methode bevestigt mensen continu in hun mening en gedrag.2 Internetgebruikers zijn zich hier dikwijls niet van bewust of doen niets om zich hiertegen te weren.

Impact

Hack je Hokje geeft gebruikers de mogelijkheid te kiezen vanuit welk profiel (‘hokje’) zij benaderd worden door online adverteerders. Dat stimuleert internetgebruikers én adverteerders om na te denken over een minder persuasieve wijze om informatie en producten bij het juiste publiek te krijgen. Profilering is niet per definitie negatief. Het kan prettig zijn om in de overdaad aan keuzes een relevante selectie te ontvangen, mits we zelf kunnen kiezen waarop deze selectie wordt gebaseerd.

Gezocht

Financierders en software ontwikkelaars die meedenken over de uitwerking. Een stichting of platform met gevestigde achterban om dit project uit te voeren en te helpen met een grote bewustwordingscampagne.

Aanvullende informatie

Download de PDF met de aanvullende informatie van deze oplossing

Referenties

1 Enquête onder ruim 1000 Nederlanders, Nationale DenkTank 2014 i.s.m. Newcom Research & Consultancy

2 International Working Group on Data Protection in Telecommunications, Working Paper on Big Data and Privacy, 55th Meeting, 5 – 6 May 2014, p. 11

Algemeen GezondheidsDossier
Big Data Academy
Buurt in Beeld
BuurtBuddy
Datalogus
DataWijzer
Flexibus
Hack je Hokje
Op weg met Dataverkeer
Pacmed

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2023

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
FacebookTwitterInstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
Scroll naar bovenzijde
Cleantalk Pixel
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.