Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Fonds
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

DENKTANK 2015

Leer Wijzer: 10 oplossingen voor het leren van de toekomst

Home
Eindrapport
Analyse
Oplossingen
Deelnemers
Partners

Frank Westhoek

Thijmen Jessen

De Lerarenbrigade

17 mei 2020. Meester Jan-Willem sluit met een goed gevoel de deur van het klaslokaal en loopt naar de lerarenkamer, om samen met het team de dag af te sluiten. Hij werkt nu bijna twee jaar op deze basisschool midden in een kansarme buurt en is trots op wat hij samen met het lerarenteam bereikt heeft. Toen hij hier met Jan en Rosalie van de Lerarenbrigade naartoe kwam, had de school nog veel problemen. Zo hadden veel leerlingen (taal)achterstanden, waren er akkefietjes met moeilijke ouders en was er een hoog ziekteverzuim en verloop onder het vermoeide lerarenteam. Door de afgelopen twee jaar samen met het hele lerarenteam hard te werken, hebben ze het onderwijs structureel verbeterd. Dat deze aanpak werkt, blijkt onder andere uit de tevreden leerlingen, de goed ontvangen nieuwe visie van de school, de verbeterde relatie met de ouders en de buurt, en de nieuwe energie van het lerarenteam.

Aanleiding

Kinderen met een lage sociaaleconomische achtergrond hebben een grotere kans op het krijgen van slechter onderwijs en komen minder vaak op hoge niveaus terecht in het secundair onderwijs.[1] Juist voor deze kinderen is goed onderwijs noodzakelijk, omdat zij vanuit huis vaak minder (taal)ontwikkeling meekrijgen. Zo verliet in 2005 een kwart van de leerlingen de basisschool met een leesvaardigheid op het niveau van groep 6.[2] Goede ondersteuning van deze kinderen vraagt om sterke leraren.

Oplossing

De Lerarenbrigade is een regionale groep van leraren, met een bewezen goede omgang met moeilijke klassen en brede ervaring in het onderwijs. Deze leraren gaan drie jaar werken op een basisschool met kansarme leerlingen. Daar kunnen zij samen met het bestaande lerarenteam werken aan onderwijsverbetering, bijvoorbeeld op het gebied van zorgplannen en lesmaterialen. Maar er kan ook  extra geïnvesteerd worden in de band van de school met de ouders.

Impact

De leraren uit de Lerarenbrigade kunnen een impuls geven aan het lerarenteam en samen het beste onderwijs ontwerpen voor de kinderen die dit het hardst nodig hebben. Voor de leraren is de brigade bovendien een doorgroeimogelijkheid. Zo kunnen naar schatting 35 basisscholen per jaar geholpen worden, om zo over de breedte tot een eerlijker verdeeld schoolsysteem te komen.

Gezocht

Meedenkers en doeners! Enthousiaste leraren die hieraan willen deelnemen, steun van opleidingsinstituten, schoolbestuurders, wethouders en financiers.

Verdieping

Uitgebreidere informatie over deze oplossing leest u in deze beleidsnotitie.

Referenties

[1] JUNGBLUTH, P. (2015). De hogere klasse heeft haar standenonderwijs weer terug. Vrij Nederland.

[2] Inspectie van het onderwijs. (2005) De Staat van het Onderwijs: onderwijsverslag 2004/2005. Beschikbaar via: http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Onderwijsverslagen 2006/Onderwijsverslagen/2004-2005.pdf

Baby Wijzer
De BrugklasBonus
De Lerarenbrigade
Docentencoschap
EduBox
FlipFilm
LerenderWijs
Make & Meet Challenge
OnzeLes
Vrijheid van schoolbestuur

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2023

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
FacebookTwitterInstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
Scroll naar bovenzijde
Cleantalk Pixel
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.