
Eva de Leede
2016: Joris is webjournalist en blogger. Hij is gevraagd om FunRunner te recenseren, een nieuwe app voor hardlopers. Joris baseert zijn mening niet alleen op de functionaliteiten en het design van apps, maar kijkt ook naar wat zij met ingevoerde en gegenereerde data doen.
Zijn werk is aanzienlijk veranderd sinds de invoering van de DataWijzer. De transparantie van de DataWijzer geeft internetgebruikers meer controlemogelijkheden. Bij het downloaden van de app maken de icoontjes het meteen duidelijk: FunRunner wil persoonlijke gegevens over zijn leeftijd, gewicht en locatie en zijn hardloopgegevens doorverkopen aan sportwinkels.
Joris schrijft zijn recensie over de mooie en goed werkende app, maar ook over de dataverkoop en de vergelijking met andere apps voor hardlopers die dit niet doen. De nieuwe app is geen lang leven beschoren. Tja, denkt Joris, hadden ze maar verantwoorder met persoonlijke gegevens moeten omgaan.
Aanleiding
De meeste gebruikers (93 procent) van websites en applicaties accepteren ongelezen ellenlange juridisch geformuleerde cookieverklaringen, privacyregelementen en gebruikersvoorwaarden, waardoor ze vaak geen idee hebben waarmee zij akkoord gaan.1 Bijna een kwart heeft hierdoor naar eigen zeggen problemen ondervonden.2 Tevens worden gebruikers momenteel alleen geïnformeerd over de soort data waar een applicatie of website gebruik van wil maken. Het is echter onduidelijk wat er precies met deze data gebeurt.
Impact
Met de icoontjes van DataWijzer krijgen gebruikers van applicaties en websites in één oogopslag een duidelijk beeld van wat er met hun persoonsgegevens gebeurt. Hierdoor kunnen ze een weloverwogen keuze maken of ze dit acceptabel vinden. De DataWijzer leidt zo tot bewustere gebruikers, die mogelijk strengere eisen gaan stellen aan applicaties en websites over het gebruik van persoonsgegevens. Aanbieders van websites en apps zullen een sterkere impuls voelen om zich hiervoor te verantwoorden en een zorgvuldiger beleid te voeren. De transparantie die de DataWijzer biedt, creëert maatschappelijk vertrouwen in organisaties die met Big Data werken.
Gezocht
Vooraanstaande organisaties die willen meewerken aan een pilot door bovenstaande icoontjes te gebruiken. Doel is dat eind 2015 tien vooraanstaande organisaties de DataWijzer hebben geïmplementeerd, zodat het overgrote deel van de Nederlandse consumenten zal profiteren van de toegenomen transparantie. Tevens is een toezichthoudend orgaan nodig dat de pictogrammen verifieert en (Europese) politieke steun.
Verdieping
Download de PDF met de aanvullende informatie van deze oplossing
Referenties
1 Dit geldt voor 93 procent van de gebruikers volgens Brits onderzoek uit mei 2011 door investeringsspecialist Skandia, http://www.ol.co.uk/ Media-Centre/2011-press-releases/ May-2011/SKANDIA-TAKES-THE-TERMINAL- OUT-OF-TERMS-AND-CONDITIONS/
2 Idem