Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

DENKTANK 2014

Big Data In Zicht: 10 oplossingen voor maatschappelijke impact met Big Data

Home
Eindrapport
Analyse
Oplossingen
Deelnemers
Partners

Eva de Leede

DataWijzer

2016: Joris is webjournalist en blogger. Hij is gevraagd om FunRunner te recenseren, een nieuwe app voor hardlopers. Joris baseert zijn mening niet alleen op de functionaliteiten en het design van apps, maar kijkt ook naar wat zij met ingevoerde en gegenereerde data doen.

Zijn werk is aanzienlijk veranderd sinds de invoering van de DataWijzer. De transparantie van de DataWijzer geeft internetgebruikers meer controlemogelijkheden. Bij het downloaden van de app maken de icoontjes het meteen duidelijk: FunRunner wil persoonlijke gegevens over zijn leeftijd, gewicht en locatie en zijn hardloopgegevens doorverkopen aan sportwinkels.

Joris schrijft zijn recensie over de mooie en goed werkende app, maar ook over de dataverkoop en de vergelijking met andere apps voor hardlopers die dit niet doen. De nieuwe app is geen lang leven beschoren. Tja, denkt Joris, hadden ze maar verantwoorder met persoonlijke gegevens moeten omgaan.

Aanleiding

De meeste gebruikers (93 procent) van websites en applicaties accepteren ongelezen ellenlange juridisch geformuleerde cookieverklaringen, privacyregelementen en gebruikersvoorwaarden, waardoor ze vaak geen idee hebben waarmee zij akkoord gaan.1 Bijna een kwart heeft hierdoor naar eigen zeggen problemen ondervonden.2 Tevens worden gebruikers momenteel alleen geïnformeerd over de soort data waar een applicatie of website gebruik van wil maken. Het is echter onduidelijk wat er precies met deze data gebeurt.

Impact

Met de icoontjes van DataWijzer krijgen gebruikers van applicaties en websites in één oogopslag een duidelijk beeld van wat er met hun persoonsgegevens gebeurt. Hierdoor kunnen ze een weloverwogen keuze maken of ze dit acceptabel vinden. De DataWijzer leidt zo tot bewustere gebruikers, die mogelijk strengere eisen gaan stellen aan applicaties en websites over het gebruik van persoonsgegevens. Aanbieders van websites en apps zullen een sterkere impuls voelen om zich hiervoor te verantwoorden en een zorgvuldiger beleid te voeren. De transparantie die de DataWijzer biedt, creëert maatschappelijk vertrouwen in organisaties die met Big Data werken.

Gezocht

Vooraanstaande organisaties die willen meewerken aan een pilot door bovenstaande icoontjes te gebruiken. Doel is dat eind 2015 tien vooraanstaande organisaties de DataWijzer hebben geïmplementeerd, zodat het overgrote deel van de Nederlandse consumenten zal profiteren van de toegenomen transparantie. Tevens is een toezichthoudend orgaan nodig dat de pictogrammen verifieert en (Europese) politieke steun.

Verdieping

Download de PDF met de aanvullende informatie van deze oplossing

Referenties

1 Dit geldt voor 93 procent van de gebruikers volgens Brits onderzoek uit mei 2011 door investeringsspecialist Skandia, http://www.ol.co.uk/ Media-Centre/2011-press-releases/ May-2011/SKANDIA-TAKES-THE-TERMINAL- OUT-OF-TERMS-AND-CONDITIONS/

2 Idem

Algemeen GezondheidsDossier
Big Data Academy
Buurt in Beeld
BuurtBuddy
Datalogus
DataWijzer
Flexibus
Hack je Hokje
Op weg met Dataverkeer
Pacmed

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2023
  • Privacybeleid

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
InstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
Scroll naar bovenzijde
Cleantalk Pixel
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.