Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Fonds
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

DENKTANK 2014

Big Data In Zicht: 10 oplossingen voor maatschappelijke impact met Big Data

Home
Eindrapport
Analyse
Oplossingen
Deelnemers
Partners

Youssef el Bouhassani

Algemeen GezondheidsDossier

2020: Meneer Janssen wordt wakker en voelt zich duizelig. Hij pakt zijn smartphone en ziet een mededeling: ‘Je hebt gisteren langer op de tennisbaan gestaan, waardoor je suikerspiegel gedaald is. Je kunt een stuk fruit nemen om dit te compenseren.’ Meneer Janssen is diabeet en gebruikt het Algemeen Gezondheids- Dossier (AGD) om inzicht te krijgen in zijn gezondheid. Zo is hij in staat om zijn ziekte nog beter te combineren met de dingen die hij belangrijk vindt.

De buurvrouw van meneer Janssen doet ook mee aan het AGD. Zij is zelf niet ziek, maar is wel actief bezig met haar gezondheid. Aan de hand van gezondheidsapplicaties, zoals haar hardloopapp en zelfmeetapparatuur zoals een digitale zuurstofmeter kan zij een overzicht creëren van haar levensstijl. Door dit te combineren met haar medisch dossier in het AGD ontstaat een verrijkt beeld van haar gezondheid voor zowel haarzelf als haar zorgverleners.

Aanleiding

Door de enorme technologische ontwikkeling worden veel gegevens verzameld over de gezondheid van Nederlanders. Door versnippering heeft de burger echter een beperkt inzicht in zijn gezondheidsgegevens en worden deze onvoldoende benut. Artsen en paramedici hebben ook geen toegang tot deze informatie en kunnen de data dus niet inzetten om de zorgverlening te verbeteren. Door gezondheidsgegevens te bundelen, is een completer beeld mogelijk van de fitheid en gezondheid van burgers.

Impact

Het AGD biedt de mogelijkheid om gezondheidsdata uit apps en wearables te bundelen en tevens te koppelen aan het medisch dossier. Zo ontstaat een verzameling van medische gegevens opgebouwd vanuit de burger. Dit is een wezenlijk verschil met eerdere initiatieven die vanuit de gezondheidszorg zijn geïnitieerd. Het geeft meer inzicht in de eigen gezondheid en een mogelijkheid om daarnaar te handelen. Daarnaast kunnen de gegevens uit het AGD gedeeld worden met zorgverleners, zodat behandelaars over een verrijkt zorgprofiel beschikken en nog meer patiëntgerichte zorg kunnen leveren. Tot slot kunnen burgers hun AGD beschikbaar stellen aan de wetenschap voor medisch onderzoek. Het AGD heeft met name een grote potentie in de zorg voor chronisch zieken. Met de verrijkte medische profielen kan de behandeling nog beter worden afgestemd op hun levensstijl en dat stimuleert preventieve zorg. Als in 2018 het AGD wordt gebruikt voor en door 200.000 chronisch zieken, verminderen de jaarlijkse uitgaven met 100 miljoen euro.1

Gezocht

Organisaties om een platform mee te ontwikkelen voor het AGD en zorgverleners en brancheorganisaties om een pilot te starten gericht op diabetici.

Verdieping

Download de PDF met de aanvullende informatie van deze oplossing

Referenties

1 Nationale DenkTank 2014, Samenvatting Analysefase, www.nationaledenktank.nl. Gebaseerd op Groves, P. e.a., The big data revolution in healthcare, McKinsey rapport, januari 2013

Algemeen GezondheidsDossier
Big Data Academy
Buurt in Beeld
BuurtBuddy
Datalogus
DataWijzer
Flexibus
Hack je Hokje
Op weg met Dataverkeer
Pacmed

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2023

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
FacebookTwitterInstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
Scroll naar bovenzijde
Cleantalk Pixel
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.