Herhuizen
Niet meer bouwen, maar anders wonenAanleiding
De Nederlandse overheid streeft ernaar de komende jaren 100.000 woningen per jaar bij te bouwen om de woningnood tegen te gaan. 20 procent van ons land is al bebouwd. Daarnaast is het zo dat Nederlanders per persoon gemiddeld 53 vierkante meter aan woonruimte hebben – meer dan wie ook in Europa. Bovendien belast bouwen, hoe circulair of bio-based ook, het milieu enorm.
Kortom: bestaande woonruimte in Nederland wordt onderbenut en kan met het oog op planetaire grenzen beter herverdeeld worden.
Oplossing
Nederland moet herhuizen; groepswonen moet normaler, toegankelijker en betaalbaarder worden. Dit willen wij bereiken met het volgende:
1. Een publiekscampagne voor het herwaarderen van woongroepen als oplossing voor verschillende problemen in de samenleving.
2. Een lobbycampagne bij banken, omdat we daar denken de meeste impact te kunnen maken.
Wij gaan ons mengen in het publieke debat in verschillende media en gaan ons zichtbaar maken op Instagram en LinkedIn. Door op deze manier te strijden voor het gemakkelijker maken om woongroepen op te richten en te bewonen, komen we in het vizier van belangrijke stakeholders zoals banken en overheden. Deze partijen willen wij overtuigen van het goed en de noodzaak van herhuizen.
Impact
Ons project Herhuizen versterkt de beeldvorming rondom woongroepen in hun verschillende vormen en bevordert bewustwording in de samenleving over de voordelen van gezamenlijk wonen. Banken gaan passende financiële ondersteuning bieden, waardoor woongroepen financieel haalbaarder worden. Door deze samenwerking tussen samenleving en financiële instellingen draagt Herhuizen bij aan het realiseren van een toekomst waarin duurzamer en ruimte-efficiënter wordt gewoond.
Toekomstperspectief
In 2050 is groepswonen de norm geworden: Mensen leven in verschillende samenstellingen samen. Banken ontwikkelen nauwkeurige risicomodellen voor de daarvoor benodigde hypotheken. Dit maakt het makkelijker om gezamenlijke woonprojecten te financieren. Deze vooruitgang stimuleert collectief eigendom en flexibiliteit in woonsituaties, waarbij bewoners profiteren van gedeelde middelen en kosten, en zich bovendien meer verbonden met elkaar voelen. Het model biedt een oplossing voor de woningnood, bevordert gemeenschapsvorming en maakt wonen betaalbaarder en duurzamer. Een nieuw, toekomstbestendig woonlandschap ontstaat, waarin samenwerking en financiële innovatie centraal staan.
Gezocht
Connecties op c-level bij banken en ministeries: juist hier is de impact het grootst. Van welke bank ken jij dé CEO? – Breng ons in contact!
Een sponsor of organisatie die het belang ziet van onze publieks- en lobbycampagne en wil helpen deze te realiseren en financieren.