Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Fonds
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

Nieuws

Workshop Nationale DenkTank op Onderwijs Festival (door Fuuk en Wouter, NDT’19)

27-09-2019

100 jaar Vrije School, een mijlpaal om bij stil te staan! Op vrijdag 20 september bezochten een kleine 3000 docenten vanuit heel Nederland om die reden het Waldorf Onderwijs Festival in de Fabrique in Maarssen. Fuuk van der Scheer en Wouter de Waart, deelnemers van de Nationale DenkTank 2019 verzorgden een interactieve workshop over digitalisering in het onderwijs.

Workshop digitalisering in het onderwijs

Terwijl de zaal langzaam vol liep was er voor de aanwezigen de gelegenheid om via de smartphone aan te geven waar men aan denkt bij het woord digitalisering. Deze input verscheen vervolgens live op de beamer. Fun fact: de gemiddelde docent is digitaal ontzettend vaardig, want al snel werd ontdekt dat je het woordveld kon beïnvloeden door meerdere malen dezelfde input te geven en jouw input daarmee een prominente plek te geven. Zo was er één docent die hoogstpersoonlijk 7x de woorden ‘kunstzinnige mogelijkheden’ toevoegde, om op deze manier zijn collega’s te inspireren digitalisering op een positieve manier te bekijken. Een nuance die in onze ogen perfect aansloot bij de rest van de sessie…

Digitalisering onlosmakelijk verbonden met de maatschappij

Met een overvolle zaal met 55 docenten werd uiteindelijk afgetrapt. Fuuk en Wouter vertelden kort over hun eigen digitale ervaringen op de basisschool (denk aan computerlokalen en de bombastische intrede van het allereerste smartboard) en legde uit over welke vraag de Nationale DenkTank 2019 zich buigt. Toen het duidelijk was voor beide kanten met wie ze van doen hadden, was het tijd voor discussie. Via vijf stellingen lieten de docenten horen hoe zij denken over digitalisering in het onderwijs. Een docent moet digitaal vaardig zijn. Iedere school moet verplicht een leerlijn digitale geletterdheid aanbieden. De school is hoofdverantwoordelijke voor het mediawijs maken van kinderen.

Pikant gevormde stellingen die naast verdeeldheid ook veel eensgezindheid lieten zien. Een docent moet digitaal vaardig zijn tot op het niveau dat hij of zij begrijpt op welke manier de kinderen met elkaar communiceren en wat voor nieuwe uitdagingen dat met zich meebrengt, zo concludeerde de zaal. Docenten hoeven zich niet verplicht bij te scholen, maar moeten wel het gesprek blijven kunnen stimuleren. De school is er immers om kinderen te leren hoe ze zich moeten verhouden tot de maatschappij en digitalisering is daar inmiddels een onomstotelijk onderdeel van geworden. Daarnaast waren de aanwezigen het met elkaar eens dat vrije scholen digitaal en online niet krampachtig buiten de deur moeten houden, maar op een goede manier moeten inpassen binnen de visie en de lesmethode. Als toegift werd genoemd dat de vrije school dé instantie is die helpt met het vormen van het morele onderwijs kompas.

Veel discussie, heel veel passie en ontzettend veel nieuwe inzichten. Als het aan Wouter en Fuuk lag had deze sessie nog drie keer zo lang mogen duren. De Nationale DenkTank faciliteert (en participeert) graag in het voeren van het gesprek en we hopen in de toekomst vaker een bijdrage te kunnen leveren aan dit soort prachtige evenementen.

Meer lezen

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen van de Nationale DenkTank 2019

Lees meer over het Waldorf onderwijs festival

Gerelateerd nieuws

13 december 2022

Zaadzekerheid, vliegende ecologen en meetbaar natuurinclusief bouwen: zo komt Nederland de biodiversiteitscrisis te boven

19 oktober 2022

De Nationale DenkTank legt belangrijkste knelpunten bloot voor biodiversiteitsverlies- en herstel ervan

19 september 2022

Uitnodiging Expertforum Biodiversiteit

Nieuwsbrief

Onze laatste updates ook per e-mail ontvangen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2022

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
FacebookTwitterInstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
Onderwijsinnovatie dankzij DenkTankers Jorim en Bertram (NDT’16) PERSBERICHT: Gezond en eerlijk digitaal samenleven gaat niet vanzelf
Scroll naar bovenzijde
Cleantalk Pixel
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.