Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Fonds
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

Nieuws

Vertrouwen is gedeeld thema voor DenkTank en nieuwe partner Newcom

08-09-2010

DenkTank en onderzoeksbureau Newcom starten samenwerking

Vertrouwen is een moeilijk te doorgronden begrip, dat altijd onderhevig is aan perceptie en subjectiviteit. De nieuwe partner van de DenkTank, Newcom Research & Consultancy, heeft als onderzoeks- en adviesbureau veel onderzoek gedaan naar het vertrouwen bij burgers in overheid en bedrijfsleven. Een samenwerking lag dan ook voor de hand.

Het vertrouwen bij burger en consument is de afgelopen jaren sterk afgenomen, mede als gevolg van de recente kredietcrisis en toenemende instabiliteit van de voorheen ogenschijnlijk rotsvaste pensioenfondsen. Maar volgens Neil van der Veer, directeur bij Newcom, is er meer aan de hand. ‘De problemen met banken en pensioenfondsen hebben een katalyserend effect gehad op het afnemen van het vertrouwen, maar er zijn ook meer historische verklaringen. De wereld is de laatste decennia onoverzichtelijk geworden. Vroeger waren er zuilen en was de maatschappij begrijpelijk ingedeeld. Nu is er meer zelfbeschikking en moeten mensen hun keuzes zelf maken op basis van enorme informatiestromen. Het nadelige gevolg is dat de burger door de bomen het bos niet meer ziet en steeds wantrouwiger wordt.

En dat is vooral voor de relatie tussen burger en overheid een groot probleem, zegt Van der Veer. ‘Uit onze imago- en klanttevredenheidsonderzoeken blijkt dat vertrouwen voor zowel bedrijfsleven als overheid het belangrijkste goed is. Maar de keuzevrijheid is voor de consument veel groter dan voor de burger, die niet om de overheid heen kan.’ Omdat de burger wordt gedwongen tot een vertrouwensrelatie met een ambtenaar, is het eisenpakket van eerstgenoemde bijgevolg veel groter.

Samenwerking met de DenkTank
Deze en andere bevindingen zijn voor de DenkTank van dit jaar nuttig om rekening mee te houden, waarbij het onderzoek en de expertise van Newcom als kritische toetssteen zal fungeren. Newcom zal trachten de door de DenkTank uitgelichte vertrouwensthema’s te concretiseren en aan te scherpen. Van der Veer: ‘Niemand heeft bij een ongrijpbaar begrip als vertrouwen de waarheid in pacht. Het zou gezien de doelstellingen van onze instellingen zonde zijn om bij dit thema niet samen te werken en kennis te delen en te toetsen.’

Gerelateerd nieuws

02 juni 2022

Kennismaking thema ‘Biodiversiteit’ tijdens Voorjaarsdag 2022

01 juni 2022

Mickey Huibregtsen: ‘Niet twijfelen, gewoon gaan doen’

31 mei 2022

Vacature meeloopstage communicatie & contentcreatie

Nieuwsbrief

Onze laatste updates ook per e-mail ontvangen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2022

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
FacebookTwitterInstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
Clueless Oud-DenkTankdeelnemers lanceren mini-DenkTank
Scroll naar bovenzijde
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.