Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Fonds
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

Nieuws

DenkTank-oplossing uitgelicht: LeerLevels (NDT’15)

27-05-2021

Het onderwijs kent uitdagingen met grote maatschappelijke kosten. Op het niveau van de leraar is de werkdruk heel hoog. Nergens is het percentage werknemers met burn-outklachten zo hoog als in het onderwijs, met het uitvallen van leraren als gevolg. Een carrière is niet aantrekkelijk voor jong talent door de repetitieve aard van het werk. Aan de kant van de leerling is er weinig tijd voor persoonlijke begeleiding voor leerlingen met een achterstand of voorsprong, waardoor talent onbenut blijft. De enorme groei van de bijlesmarkt is een indicatie van een grote behoefte, alleen is bijles niet voor iedereen toegankelijk. Met LeerLevels willen Youssef el Bouhassani (NDT’14) en Jonas Voorzanger (NDT’15) hier verandering in brengen.

De oud-DenkTankers richtten samen LeerLevels op, een app die persoonlijke begeleiding voor iedereen mogelijk maakt door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. De app helpt leerlingen om in eigen tijd en op eigen tempo te leren. Leerlingen krijgen op die manier precies het onderwijs dat bij hen past. Leraren worden ondersteund met tijdbesparende tools en inzichtelijke dashboards. Hierdoor kunnen zij de waardevolle lestijd anders inrichten en zich focussen op toepassen en verwerken van kennis.

LeerLevels in de praktijk

Youssef en Jonas kennen elkaar van de Nationale DenkTank. Jonas werkte tijdens zijn deelname in 2015 aan de oplossing FlipFilm, een platform waar onderwijsmateriaal gedeeld en gecureerd wordt door docenten. Na afloop van de DenkTank zette Jonas het idee voort en kwam Youssef erbij. De oplossing vormde een voedingsbodem voor wat LeerLevels is geworden. Beiden besloten om parttime in het onderwijs te werken en een platform te bouwen waarmee ze in de toekomst fulltime les willen geven. Naast het doceren aan het Amsterdams Lyceum (Jonas) en de Hogeschool van Amsterdam (Youssef) hebben ze een eerste prototype van de LeerLevels app gemaakt en getest. Met LeerLevels hebben de oud-DenkTankers inmiddels verschillende prijzen gewonnen die ze inzetten om de app verder te professionaliseren, waaronder de Hoger Onderwijspremie t.w.v. 1,2 miljoen!

LeerLevels (Jonas op links, Youssef op rechts) en de HvA hebben op maandag 1 maart de eerste prijs van de Hoger Onderwijspremie ontvangen van onderwijsminister Ingrid van Engelshoven.

Door de coronacrisis is het aantal gebruikers van de tool vertienvoudigd. De behoefte aan een oplossing die persoonlijke begeleiding in het onderwijs mogelijk maakt, is heel groot. De coronacrisis gaf ook een boost aan de ontwikkeling van LeerLevels. Met name het uitbreiden van een set tools waarmee docenten gezamenlijk onderwijs kunnen ontwikkelen en materiaal kunnen delen. De Nationale DenkTank heeft veel bijgedragen aan het ontwikkelen van LeerLevels: van het bieden van mogelijkheden om bij partners te presenteren tot het gebruiken van het DenkTank-kantoor.

Proces en impact van de tool

Waar Youssef en Jonas heel erg trots op zijn is een project samen met de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Daarbij hebben zij LeerLevels gebruikt om gratis bijles aan te bieden. De leerlingen die daar behoefte aan hadden gebruikten de app, en één keer in de week kwamen ze naar de OBA. Het effect van een paar uur in de week werd enorm vergroot dankzij LeerLevels. Daarnaast is in 2018 Youssef verkozen tot Docent van het Jaar, mede dankzij zijn verhaal over LeerLevels.

Youssef en Jonas hebben een flinke groep enthousiaste docenten en schoolbestuurders om zich heen weten te verzamelen die LeerLevels een warm hart toedragen. Verschillende scholen werken actief met LeerLevels, ruim 100 docenten hebben er tijdens corona mee gewerkt en we hebben al ruim 2500 leerlingen geholpen met natuurkunde. “Going global. We zijn erin geslaagd om een systematiek te ontwikkelen om gepersonaliseerd onderwijs schaalbaar te maken. Dat kan in elke taal en voor elke vak. Het gaat nog even duren voordat we zover zijn. Maar we komen er wel”, aldus de oprichters. Het helpt in ieder geval enorm dat LeerLevels (samen met de HvA) op 1 maart 2021 de Hoger Onderwijspremie van 1,2 miljoen gewonnen heeft!

Voor meer informatie over LeerLevels zie www.leerlevels.nl.

Gerelateerd nieuws

13 december 2022

Zaadzekerheid, vliegende ecologen en meetbaar natuurinclusief bouwen: zo komt Nederland de biodiversiteitscrisis te boven

19 oktober 2022

De Nationale DenkTank legt belangrijkste knelpunten bloot voor biodiversiteitsverlies- en herstel ervan

19 september 2022

Uitnodiging Expertforum Biodiversiteit

Nieuwsbrief

Onze laatste updates ook per e-mail ontvangen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2022

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
FacebookTwitterInstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
Kijkje in de keuken bij… Pacmed Pacmed in de Volkskrant DenkTank-oplossing uitgelicht: Hack Je Les (NDT’16)
Scroll naar bovenzijde
Cleantalk Pixel
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.