Het onderwijs kent uitdagingen met grote maatschappelijke kosten. Op het niveau van de leraar is de werkdruk heel hoog. Nergens is het percentage werknemers met burn-outklachten zo hoog als in het onderwijs, met het uitvallen van leraren als gevolg. Een carrière is niet aantrekkelijk voor jong talent door de repetitieve aard van het werk. Aan de kant van de leerling is er weinig tijd voor persoonlijke begeleiding voor leerlingen met een achterstand of voorsprong, waardoor talent onbenut blijft. De enorme groei van de bijlesmarkt is een indicatie van een grote behoefte, alleen is bijles niet voor iedereen toegankelijk. Met LeerLevels willen Youssef el Bouhassani (NDT’14) en Jonas Voorzanger (NDT’15) hier verandering in brengen.
De oud-DenkTankers richtten samen LeerLevels op, een app die persoonlijke begeleiding voor iedereen mogelijk maakt door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. De app helpt leerlingen om in eigen tijd en op eigen tempo te leren. Leerlingen krijgen op die manier precies het onderwijs dat bij hen past. Leraren worden ondersteund met tijdbesparende tools en inzichtelijke dashboards. Hierdoor kunnen zij de waardevolle lestijd anders inrichten en zich focussen op toepassen en verwerken van kennis.
LeerLevels in de praktijk
Youssef en Jonas kennen elkaar van de Nationale DenkTank. Jonas werkte tijdens zijn deelname in 2015 aan de oplossing FlipFilm, een platform waar onderwijsmateriaal gedeeld en gecureerd wordt door docenten. Na afloop van de DenkTank zette Jonas het idee voort en kwam Youssef erbij. De oplossing vormde een voedingsbodem voor wat LeerLevels is geworden. Beiden besloten om parttime in het onderwijs te werken en een platform te bouwen waarmee ze in de toekomst fulltime les willen geven. Naast het doceren aan het Amsterdams Lyceum (Jonas) en de Hogeschool van Amsterdam (Youssef) hebben ze een eerste prototype van de LeerLevels app gemaakt en getest. Met LeerLevels hebben de oud-DenkTankers inmiddels verschillende prijzen gewonnen die ze inzetten om de app verder te professionaliseren, waaronder de Hoger Onderwijspremie t.w.v. 1,2 miljoen!

LeerLevels (Jonas op links, Youssef op rechts) en de HvA hebben op maandag 1 maart de eerste prijs van de Hoger Onderwijspremie ontvangen van onderwijsminister Ingrid van Engelshoven.
Door de coronacrisis is het aantal gebruikers van de tool vertienvoudigd. De behoefte aan een oplossing die persoonlijke begeleiding in het onderwijs mogelijk maakt, is heel groot. De coronacrisis gaf ook een boost aan de ontwikkeling van LeerLevels. Met name het uitbreiden van een set tools waarmee docenten gezamenlijk onderwijs kunnen ontwikkelen en materiaal kunnen delen. De Nationale DenkTank heeft veel bijgedragen aan het ontwikkelen van LeerLevels: van het bieden van mogelijkheden om bij partners te presenteren tot het gebruiken van het DenkTank-kantoor.
Proces en impact van de tool
Waar Youssef en Jonas heel erg trots op zijn is een project samen met de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Daarbij hebben zij LeerLevels gebruikt om gratis bijles aan te bieden. De leerlingen die daar behoefte aan hadden gebruikten de app, en één keer in de week kwamen ze naar de OBA. Het effect van een paar uur in de week werd enorm vergroot dankzij LeerLevels. Daarnaast is in 2018 Youssef verkozen tot Docent van het Jaar, mede dankzij zijn verhaal over LeerLevels.
Youssef en Jonas hebben een flinke groep enthousiaste docenten en schoolbestuurders om zich heen weten te verzamelen die LeerLevels een warm hart toedragen. Verschillende scholen werken actief met LeerLevels, ruim 100 docenten hebben er tijdens corona mee gewerkt en we hebben al ruim 2500 leerlingen geholpen met natuurkunde. “Going global. We zijn erin geslaagd om een systematiek te ontwikkelen om gepersonaliseerd onderwijs schaalbaar te maken. Dat kan in elke taal en voor elke vak. Het gaat nog even duren voordat we zover zijn. Maar we komen er wel”, aldus de oprichters. Het helpt in ieder geval enorm dat LeerLevels (samen met de HvA) op 1 maart 2021 de Hoger Onderwijspremie van 1,2 miljoen gewonnen heeft!
Voor meer informatie over LeerLevels zie www.leerlevels.nl.

Zaadzekerheid, vliegende ecologen en meetbaar natuurinclusief bouwen: zo komt Nederland de biodiversiteitscrisis te boven

De Nationale DenkTank legt belangrijkste knelpunten bloot voor biodiversiteitsverlies- en herstel ervan

Uitnodiging Expertforum Biodiversiteit
Nieuwsbrief
Onze laatste updates ook per e-mail ontvangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.