Direct naar de inhoud Direct naar submenu
Nationale Denktank
  • Home
  • Nieuws
  • Over ons
  • Partners
  • Alumni
  • Fonds
  • Contact
  • Taal Engels
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
  • Menu
  • Wat doen we
  • Impact
  • Word deelnemer
  • Word Partner
  • Jaarlijkse denktank
Zoek door de website.

Nieuws

De spetterende (oplossingslancering van de) NDT ’21

11-01-2022

Nederland kampt met een (internationaal) dalende onderwijskwaliteit, een nijpend leraren- en schooldirecteurentekort en groeiende kansenongelijkheid – zo concludeerde de Onderwijsraad op 7 december jl. Het goede nieuws: voor al deze ogenschijnlijk (te) complexe problemen bestaan oplossingen. Visies, denk- en doerichtingen.

Op 14 december vond de online Oplossingslancering (kijk hier terug!) van de Nationale DenkTank 2021 plaats. De 20 deelnemers stortten zich 4 maanden vol op het onderwijsveld. Ze spraken zo’n 400 mensen – van docent tot schooldirecteur en leerlingen –, analyseerden de problemen en presenteerden met frisse energie 6 oplossingen voor “Onderwijsheid”: een route naar betere onderwijskwaliteit. 360 mensen schoven online aan. Zie hier alvast de teaser.

    

Analyses

Hoe kan het dat bijna alle Nederlandse scholen aan de wettelijke minimumeisen voldoen, terwijl een kwart van de kinderen de middelbare school verlaat zonder zelfredzaam te zijn én Nederland internationaal tot de grootste dalers op lees- en rekenvaardigheid behoort? Waarom krijgen scholen een financiële prikkel tot concurrentie en niet samenwerking – wat pijnlijk tot uiting kwam toen scholen vorig jaar op eigen houtje hun centrale eindexamens vervingen en daarbij omgerekend zo’n 375 fulltime docentjaren verspilden? Waarom gaat zo’n 90% van de media-aandacht vaker naar het lerarentekort dan het relatief even grote schooldirecteurentekort (1 op de 20 basisscholen zit zonder directeur) – terwijl directeuren bepalend zijn voor de onderwijskwaliteit?

Dit type schurende vragen en eigen analyses, onder begeleiding van McKinsey & Company, inspireerde de 20 deelnemers – niet zelden vrij van verontwaardiging – om tot 6 constructieve en concrete oplossingen te komen. Het doel van de middag op 14 december in Rotterdam: het onderwijsveld opschudden, inspireren – en de aanwezigen aansporen mee te helpen met de verdere uitvoering van deze oplossingen.

6 oplossingen

De eigen analyse dat examentrainers van de vier grootste huiswerkinstituten van Nederland het lerarentekort in het middelbare onderwijs – met name aan de bètakant – in één klap kunnen oplossen, inspireerde de deelnemers om met de oplossing ‘Opleiding op Maat’ te komen. Die mogelijkheid bleek namelijk niet alleen theoretisch: nu wordt 10% van die groep leraar, terwijl 60% het leraarschap overweegt. De deelnemers gaan, in samenwerking met drie grote universiteiten, een oplossing uitvoeren die de ervaren hobbels wegneemt. Trouw wijdde een mooie longread aan deze oplossing, waarin ook Jacobijn Olthoff, opleidingsdirecteur van de UvA, wordt geïnterviewd.

Daarnaast was kansenongelijkheid een centraal thema tijdens de oplossingslancering. De campagne ‘Kansen te Koop, maar alleen voor rijke ouders’ werd gelanceerd in samenwerking met DeGoedeZaak – waarin de Tweede Kamer drie concrete stappen onder haar neus krijgt die kansenongelijkheid tegen moet gaan. Teken ‘m hier!

Er werd tegelijkertijd geopperd om – zolang bijlessen in Nederland welig tieren – ze toegankelijker te maken voor kinderen met kansarme achtergrond door de lessen te koppelen aan stadspassen. Bedenkers van ‘Pas Op Gelijke Kansen’ Tarik, Lieke en Sohaila, die al ver in gesprek zijn in Rotterdam en Amsterdam over dit idee, waren volop in de media (zie opiniestuk van Lieke in De Volkskrant, opinie van Sohaila in Het Parool en het radio NPO FunX-interview met Tarik) om over hun idee te praten.

De urgentie voor de oplossing ‘Wisselkracht’, de oplossing waarbij leraren uitwisselingen ondernemen voor hun ontwikkeling, werd gedeeld door meerdere themapartners van de Nationale Denktank 2021. Uit een analyse van de NDT bleek dat 54% van de recent gestopte leraren dat deed omdat ze beperkte mogelijkheden voor doorontwikkeling zagen. Met hulp van NDT-partners BMC, The Learning Network en Gemeente Rotterdam wordt deze oplossing werkelijkheid in 2022 – in eerste instantie met een pilot. Wordt vervolgd!

De NDT’ers ontdekten nog iets geks in het Nederlandse onderwijslandschap: Nederland is het enige land in Europa zonder beroepsbaanregulering; het gebrek aan ‘beroepsbeeld’ dat daaraan ten grondslag ligt, is volgens de deelnemers het ‘ontbrekende puzzelstukje’ en oorzaak van veel onderwijsproblemen. Daarom gaan zij een nationale dialoog organiseren (‘LerarenBeraad’) die de basis moet leggen voor onder andere ontwikkelingsperspectief en lerarenopleidingen. Leraren zijn het hart van deze oplossing.

Tot slot schrokken de deelnemers van de statistieken: Nederland behoort tot de grootste dalers de afgelopen twintig jaar op internationale ranglijsten die de lees- en rekenvaardigheden van 15-jarige Nederlanders onderzoeken. Alhoewel de scores van Nederlandse leerlingen al jaren dalen, halen bijna alle scholen de wettelijk gestelde minimumnormen met gemak. Daarom kwamen de deelnemers met ‘Kwaliteit-In-Zicht’, vier beleidsadviezen op het scherpst van de snede om de algehele kwaliteit op te krikken.

Oplossingslancering

De lancering bood een divers programma. Zo deelde wethouder Said Kasmi (Gemeente Rotterdam) een mooi, persoonlijk verhaal over kansengelijkheid, sprak Jaap Versfelt van stichting leerKRACHT over de problematiek rondom het schoolleiderstekort (wist je dat er in 2019 ruim 75.000 leerlingen zonder schooldirecteur zaten?), en waren Gijs Krimp (The Learning Network (TLN)) en Frank Schildkamp (BMC) aanwezig om hun licht te laten schijnen op de oplossingen en de samenwerking van de afgelopen maanden. Directeur-Generaal Inge Vossenaar (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) belde in om het belang van een optimale werksituatie voor docenten te benadrukken: “De oplossing WisselKracht laat heel mooi zien hoe belangrijk het is dat je als docent zo optimaal mogelijk tot je recht komt, maar ook dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen en te weten.”

Benieuwd naar de oplossingen? Ga naar de website www.ndt21.nl en/of kijk de Oplossingslancering terug via YouTube: https://lnkd.in/dhJj_bye

Gerelateerd nieuws

13 december 2022

Zaadzekerheid, vliegende ecologen en meetbaar natuurinclusief bouwen: zo komt Nederland de biodiversiteitscrisis te boven

19 oktober 2022

De Nationale DenkTank legt belangrijkste knelpunten bloot voor biodiversiteitsverlies- en herstel ervan

19 september 2022

Uitnodiging Expertforum Biodiversiteit

Nieuwsbrief

Onze laatste updates ook per e-mail ontvangen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Contact

Stichting de Nationale DenkTank
Herengracht 415
1017 BP Amsterdam
info@nationale-denktank.nl

Snel naar:

  • Word deelnemer: Nationale DenkTank 2022

Categorieën

  • Geen categorieën

Volg ons op social media

Volg ons op
FacebookTwitterInstagramLinkedInYoutube

© copyright 2022 nationale denktank - website door draad
MiniDenkTank over de GGZ Amsterdamse politici in debat over de onderwijsoplossingen van NDT’21
Scroll naar bovenzijde
Cleantalk Pixel
Reden om mee te doen

Hoe maakt jouw organisatie z’n maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en concreet?

Op onze publicaties en tijdens evenementen worden onze partners uitdrukkelijk genoemd. Ook brengen we via onze website, de nieuwsbrief en via sociale media (het werk van) onze partners onder de aandacht, van nieuws over interessante projecten tot en met het delen van vacatures. Een partnerschap is een concrete manier om zichtbaarheid en invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie.

Reden om mee te doen

Sta je open voor ontmoetingen die verrassend kunnen uitpakken?

De Nationale DenkTank bouwt aan een netwerk van alumni en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Denk aan het gezamenlijk realiseren van bedachte oplossingen, elkaar verbinden aan nieuwe initiatieven of het initiëren van een MiniDenkTank. Met oude bekenden gaan partners in een hele andere setting in gesprek over maatschappelijk relevante vraagstukken. Daarbij helpt de gedeelde maatschappelijke betrokkenheid ook om nieuwe (klant)relaties te bouwen of talent aan te trekken. Partners worden nauw betrokken bij zowel het proces van de jaarlijkse DenkTank, als bij het actieve partnernetwerk.

Reden om mee te doen

Is jouw organisatie toe aan frisse energie op een taai maatschappelijke thema?

Partners van de Nationale DenkTank worden tijdens de jaarlijkse Nationale DenkTank actief betrokken bij de analyses en oplossingen (co-creatie). De partner laat zich inspireren door de andere kijk van de jonge denkers tijdens werkbezoeken en presentaties. Een partnerschap biedt (jong) talent uit de organisatie de kans om zich breed te ontwikkelen, door met hun vakkennis en expertise de Nationale DenkTank te helpen met hun analyses en bij het aanscherpen van oplossingen. Denk hierbij aan netwerken, presenteren, debatteren en workshops ontwikkelen en geven en het krijgen van verschillende perspectieven op een maatschappelijk vraagstuk.

Cookie instellingen

Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt toestaan. Klik op 'Sla instellingen op' om je keuze te bevestigen.