Auteur

Kansenongelijkheid bij doorstroom naar lerarenopleiding een feit (persbericht)

06-10-2016

Mbo-studenten hebben gemiddeld een slechtere startpositie om door te stromen naar de lerarenopleiding (pabo) dan havo-leerlingen. Dit komt doordat hun vooropleiding hen inhoudelijk minder goed klaarstoomt op de overstap. Mbo-studenten die de toelatingstoets voor de pabo maken, hebben een groot deel van de examenstof nooit eerder in de les behandeld. Ze kunnen dus nauwelijks een voldoende voor die toets halen. Dit blijkt uit onderzoek van de Nationale DenkTank, die momenteel het beroepsonderwijs onder de loep neemt.

Dat mbo-ers niet dezelfde kansen hebben als havo-leerlingen wanneer ze doorstromen naar het hbo was al langer bekend. Het onderzoek van de Nationale DenkTank laat zien dat de inhoud van de vooropleiding dit verschil helpt verklaren. DenkTank-deelnemer Michelle Smid: “We moeten oppassen te denken dat mbo’ers qua intelligentie of capaciteiten achterlopen bij havo-studenten en het daardoor minder goed doen. De feiten geven een ander beeld.”

De Nationale DenkTank ging voor ieder onderdeel van de toelatingstesten voor de pabo voor aardrijkskunde en geschiedenis na of het behandeld werd in het curriculum van havo en mbo-vooropleidingen. Mbo’ers blijken slechts 43 procent in de aardrijkskundetoets geteste leerdoelen tijdens hun vooropleiding te hebben behandeld. De havisten hebben daarentegen 88 procent van de doelen voor aardrijkskunde al eens de revue zien passeren. “Als studenten het recht hebben om door te stromen, dan zouden de opleidingen op elkaar aan moeten sluiten. Nu is dat niet zo: zelfs als een mbo-student alle vragen over onderwerpen die ze op school hebben behandeld goed zouden beantwoorden, dan nog halen ze een onvoldoende voor de toelating van de pabo,” zegt Smid.

Kansarm wordt kansarmer
Volgens de Nationale DenkTank is de doorstroom naar de pabo een voorbeeld van bredere kansenongelijkheid in het beroepsonderwijs, die ook blijkt uit het vandaag gepubliceerde SCP-rapport Wikken en wegen in het hoger onderwijs. De groep studenten die via het mbo op het hbo is gekomen valt over de gehele linie bijna dubbel zo vaak uit als de studenten die via de havo komen. Dit is vooral een probleem voor studenten van niet-Westerse afkomst, omdat die relatief vaker de weg via het mbo naar het hbo nemen. Daarentegen is de meerderheid van de autochtone studenten op het hbo gekomen via de havo-route die beter aansluit. Niet-Westerse allochtonen zijn uiteindelijk 37 procent minder vaak hoogopgeleid dan autochtonen. Smid: “Het onderwijs zou mensen moeten verheffen. Wat je nu ziet is dat bestaande ongelijkheden alleen maar vergroot worden. Als je tijdens je schooltijd benadeeld wordt, sta je de rest van je leven op een achterstand.”

Nationale DenkTank 2016: de toekomst van het beroepsonderwijs
De Nationale DenkTank buigt zich ieder jaar met een groep pas afgestudeerden uit allerlei disciplines over een maatschappelijk probleem. Dit jaar is dat ‘De Toekomst van het Leren’. Tot eind december gaan de twintig jonge onderzoekers van de Nationale DenkTank samen met expertdeelnemers van elf mbo-scholen en twee hbo-opleidingen op zoek naar praktische oplossingen voor onder andere kansenongelijkheid in het beroepsonderwijs. Daarna worden de ideeën aan het veld gepresenteerd. Andere themapartners van de Nationale DenkTank 2016 zijn: Het Platform Bèta Techniek, het ministerie van OCW, 11 MBO-instellingen, Windesheim, Hogeschool Utrecht en Van Dijk – Studystore. Zij stellen hun expertise ter beschikking gedurende het gehele project.

Auteur

Agenda

Start Zomerschool 2017

14 augustus 2017

3e selectieronde Nationale DenkTank 2017

03 juni 2017

2e selectieronde Nationale DenkTank 2017

20 mei 2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Meld u dan hier aan voor onze nieuwsbrief