Auteur

Interview met Jurre Plantinga van De Issuemakers, structureel partner van de Nationale DenkTank

25-01-2017

Net als vorig jaar kregen deelnemers van de Nationale DenkTank een mediatraining bij De Issuemakers. Waarom is een dergelijke training belangrijk?

“Zoals elk jaar dat ik erbij betrokken ben geweest, heb ik samen met mijn collega Maarten Spaans met veel plezier het communicatieteam van de Nationale Denktank een tweetal mediatrainingen gegeven. Dat DenkTankers doorgaans jong, gedreven en slim zijn is een groot pluspunt, maar tegelijkertijd ook een enorme valkuil. Want als je jezelf op een verkeerde manier presenteert, wordt ‘jong’ al snel ‘onervaren’; is ‘gedreven’ binnen de kortste keren ‘drammerig’ en zien mensen je in plaats van ‘slim’ vooral als ‘betweterig’ of ‘elitair’. Bovendien keek de DenkTank dit jaar naar een sector waar niet alleen veel uiteenlopende belangen en meningen bestaan, maar ook al tientallen papers en rapporten over de bestaande problematiek zijn geschreven. Binnen zo’n speelveld moet je als new kid on the block je plek kennen, de juiste toon kiezen en je woorden goed wegen. En je kan iemand met weinig media-ervaring natuurlijk niet vaak genoeg op het hart drukken dat journalisten af en toe best gehaaid kunnen zijn.”

Wat hebben jullie met de DenkTankers gedaan om ze klaar te stomen voor de media?

“Zoals elk jaar zijn we met de theorie begonnen: wat zijn de do’s, maar vooral ook de don’ts van goede woordvoering. En verder hebben we gekeken naar de woordvoering van de NDT; waar liggen de kansen en wat zijn de risico’s? Oftewel: hoe blijf je de sympathieke buitenstaander met frisse ideeën voor de goede zaak in plaats van de elitaire intrigant die het na een paar maanden blokken beter denkt te weten dan experts die al decennia lang niets anders doen? Ook hebben we de eindoplossingen besproken en advies gegeven over welke ons het meest geschikt leken om media-aandacht voor te gaan vragen. Natuurlijk zijn de woordvoerders zoals elk jaar weer voor de camera gezet. We waren toch wel onder de indruk van hoe natuurlijk ze dat af ging.”

Waarom zijn De Issuemakers een structurele partner van de NDT?

“Bij De Issuemakers geloven we dat bedrijven en organisaties een grote rol kunnen én moeten spelen in het aanpakken van de issues die leven in de maatschappij. Of het nu om een grote multinational gaat die impact heeft, of een kleine stichting die graag impact wil maken. Onze steun aan de Nationale DenkTank sluit hier prachtig bij aan.”

Wat verwacht je van het thema in het komende jaar – ‘Iedereen perspectief op werk’?

“Natuurlijk verwacht ik een hele hoop frisse ideeën en flink wat voorpaginanieuws. Maar bovenal vind ik het mooi om te zien dat het thema opnieuw raakt aan wat ook voor mij één van de belangrijkste maatschappelijke uitdagingen van dit moment is: het verkleinen van de kloof tussen mensen die ‘meedoen’ en mensen die dat om wat voor reden dan ook niet lukt. Mensen die daardoor aan de zijlijn blijven staan. Dat is funest voor de samenleving. En het creëren van een arbeidsmarkt waar iedereen perspectief heeft om naar eigen kunnen een rol te spelen, is een cruciale voorwaarde om deze kloof te slechten.”

Auteur

Agenda

11 december Eindpresentatie Nationale DenkTank 2017
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Meld u dan hier aan voor onze nieuwsbrief