Auteur

De mens in de Tank

17-10-2016

“Wij hebben tijdens de Herfstschool drie dagen zitten te huilen met z’n allen,” en “gebruik de Herfstschool om even helemaal te resetten, zodat je weer met een frisse blik over oplossingen kunt nadenken,” vertelden eerdere DenkTankers. De Herfstschool, die afgelopen week plaatsvond, was een week waarin we alle stress van de analysefase en de bombarie rondom het ExpertForum verwerkten. Ook lieten we de ons resterende frustraties achter ons en maakten we een start met het denken aan oplossingen. Inzicht van de week: het gaat om mensen.

Mensenwerk. Met de oplossingen die wij straks in de oplossingsfase van de Nationale Denktank 2016 aandragen, hopen we de levenskwaliteit van mensen in verschillende doelgroepen te verhogen. Om de oplossingen ook werkelijkheid te kunnen maken zoeken we implementatiepartners: mensen van organisaties die onze ideeën willen gaan uitvoeren of ondersteunen. En ook de DenkTank bestaat uit mensen. Rare naam eigenlijk, DenkTANK. Als we NRC Handelsblad mogen geloven, is het een slecht uit het Engels vertaalde spottende toespeling op ‘hersenen’, maar het woord ‘DenkTank’ lijkt het hele menselijke aspect te zijn vergeten. En dat terwijl in de Nationale DenkTank juist de mens centraal staat: in de oplossingen, maar zeker ook in het proces.

Zonder een enthousiaste groep (oud-)studenten die zich vier maanden voor de goede zaak willen inzetten geen DenkTank. We zijn studenten uit het hele land, met diverse achtergronden, talenten en toekomstdromen. En ja, ook wij van de DenkTank hebben levens. En gevoelens, zo werd extra duidelijk tijdens de Herfstschool. Alle emoties passeerden de revue: vreugde, opluchting, frustratie, verdriet, woede, meligheid, kameraadschap, apathie; maar vooral veel energiek enthousiasme. En dat is ook precies datgene wat de DenkTank zo uniek maakt: de kracht van bevlogen optimisme van een groep jonge denkers.

De Herfstschool was een week van bezinning en aandacht voor het menselijke; voor het groepsproces én het individu. Waarom doen we hier eigenlijk aan mee? Wie zijn we eigenlijk, wat drijft ons? Ook in de Herfstschool kregen we weer een hele hoop trainingen, deels om creatief en efficiënt tot oplossingen te komen, en deels voor het bevorderen van het individuele en groepsproces. Eerder sprak een mede-DenkTanker haar twijfels uit: “Ik ben hier gekomen om de wereld een stukje beter te maken, niet om er zelf beter van te worden!” Prachtig! Maar ik denk dat het één het ander niet uitsluit. Zoals we afgelopen week ook van alumni hoorden: de oplossingen waar DenkTankers met hart en ziel voor gaan, hebben de grootste kans van slagen. En door zelf te leren waar onze krachten liggen en hoe we complexe problemen kunnen oplossen, kunnen we beter bijdragen. Juist het menselijke bepaalt de succesfactor.

Tijdens de Nationale Denktank 2016 bedenken we oplossingen om het beroepsonderwijs (nog) beter te maken, maar tegelijkertijd leren we zelf een hoop bij om straks nog effectiever aan een betere wereld bij te kunnen dragen. In de Herfstschool leerden we elkaar én onszelf beter kennen, zodat onze oplossingen straks een nog betere kans van slagen hebben. Want: denken is mensenwerk.

Auteur

Agenda

Aanmelden Nationale DenkTank 2017

13 maart 2017

Start Zomerschool 2017

14 augustus 2017

3e selectieronde Nationale DenkTank 2017

03 juni 2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Meld u dan hier aan voor onze nieuwsbrief