2012 • Bijmeng PrincipeAankondigingsdatum : Dec 31 , 2012
Auteur Voornaam Achternaam
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

2012 • Bijmeng Principe

10-04-2015

2012 • Bijmeng PrincipeAankondigingsdatum : Dec 31 , 2012

2012-top

Impact

  • Bijmengkip betekent het einde van de plofkip
  • Steun vanuit overheid en grote supermarkten
  • Vanaf eind 2015 geen plofkip meer verkrijgbaar

Dag 2 van de Nationale DenkTank 2012, we hebben de vraag meegekregen hoe we onze voedselketen kunnen verduurzamen. Ik krabbel tijdens de Zomerschool iets in mijn notitieboekje. “Het zijn aantekeningen en niet aanschrijvingen”, heb ik zojuist geleerd, dus ik teken een windmolen, een = en een kip.

Die aantekening was het begin van het bijmengprincipe. Een windmolen wekt groene stroom op maar levert dit aan hetzelfde net waar niet duurzame stroom op zit. Een aparte kabel trekken naar ieder huishouden die groene stroom koopt is immers ondoenlijk duur. En toch doen we dat met duurzaam voedsel wel. 80-95% van de meerprijs van duurzame producten zit helemaal niet in de kosten die de boer maakt, maar in het onderhouden van certificering, keur-merken, een aparte distributieketen, reclamebud getten, etc. In een notendop streeft het bijmeng-principe ernaar dat supermarkten zich committeren aan een steeds verder stijgend percentage duurzaam product. Vanaf de producent gaat dit product mee in de ‘gewone’ efficiënte bulkketen. Alleen de meerprijs die boeren moeten investeren wordt zo doorberekend aan de consument.

Het resultaat van de uitwerking van ons idee: over 5 tot 20 jaar kan de volledige markt duurzamer zijn dan de biologische kip nu is, met een prijsstijging van slechts 5-10%. In onze jeugdige naïviteit dachten wij dat dit idee direct door alle partijen zou worden omarmd. Maar wat bleek: de grootste tegenstanders waren de NGO’s die ook voor duurzaamheid streden. Hè? Ja, inderdaad! Het bijmengprincipe zou het einde betekenen van hun keurmerken, en dus van hun verdienmodel. Een ander vermeend struikelblok bleef de communicatie naar de consument. Maar een positief overheidsrapport en een vergadering met de Raad van Bestuur van een grote Nederlandse supermarkt later, kwam er toch groen licht. Wel uitgevoerd zonder dat dit in detail aan de consument werd uitgelegd. Alleen een kort persbericht: Streven is om geleidelijk de plofkip uit te faseren zodat er vanaf eind 2015 geen plofkip meer verkrijgbaar is. Een stil succes, maar dat zal de kippen niet van de leg brengen!

Marc van der Schee, Nationale DenkTank 2012

Agenda

Binnenkort meer informatie over events

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Meld u dan hier aan voor onze nieuwsbrief